09369823314 ««شماره پیام رسان بله ا ایمیل» boxagahiir@gmail.com

خانه » آموزش بازاریابی » تبلیغات موتور جستجو

تبلیغات موتور جستجو

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM = search engine marketing جزو بازاریابی اینترنتی محسوب می شود که هدفش افزایش بازدید سایت از طریق موتورهای جستجو مثل گوگل، بینگ و یاهو است.

راهکارهای مختلفی برای بازاریابی در موتورهای جستجو وجود دارد، از جمله تولید محتوا، بازنویسی سایت و همچنین تبلیغ در موتورهای جستجو که هر کدام به شکلی منج بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM = search engine marketing جزو بازاریابی اینترنتی محسوب می شود که هدفش افزایش بازدید سایت از طریق موتورهای جستجو مثل گوگل، بینگ و یاهو است. به افزایش ترافیک سایت می شود.

بازاریابی موتورهای جستجو از کجا شروع شد؟

در اواخر دهه ۹۰ و تقریبا از سال ۱۹۹۰ با افزایش تعداد سایتها در سطح اینترنت، موتورهای جستجو بر آن شدند تا بهترین نتایج را به کاربرانشان نشان دهند، زیرا نمایش نتایج بد منجر به خطر افتادن این بیزینس ها می شد.

چند سال بعد موتورهای جست و جو الگوریتم هایی را برای نمایش بهتر نتایج برنامه ریزی و اجرا کردند و بر اساس آنها وبسایتها نیز با توجه به این الگوریتم ها سعی کردند خود را بروز کنند تا در نتایج اولیه دیده شوند.

در کل هر کاری که منجر شود شما در نتایج پر مخاطب کاربران بیشتر در موتورهای جستجو دیده شوید، بازاریابی موتورهای جستجو نامیده می شود.

موتورهای جستجو راهکارهای دیگری را نیز برای نمایش در صفحات اول به صاحبان سایت ها می دادند و آن تبلیغ در آنها بود. با تبلیغ در موتورهای جستجو شما می توانستید بدون رعایت نکاتی در خصوص سئو به صدر نتایج موتورجستجو بیایید.

تبلیغات در گوگل که از سال ۲۰۰۰ استارت خورد یکی از پر مصرف ترین تبلیغات اینترنتی در ایران و سایر کشورهاست که هر روز پولهای زیادی را روانه این شرکت می کند.

بازاریابی موتور جستجو (به انگلیسی: Search Engine Marketing) یکی از زیرمجموعه‌های بازاریابی اینترنتی (به انگلیسی: Internet Marketing) است. این تکنیک باعث افزایش بازدید سایت در نتایج صفحات موتورهای جستجو به اختصار SERP می‌شود. این روش به کمک بهینه‌سازی و تبلیغات صورت می‌پذیرد. بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) ممکن است به کمک بهینه‌سازی موتورهای جستجو به تنظیم و بازنویسی محتوای وب سایت‌ها برای رسیدن به رتبه بالاتر در موتورهای جستجو ختم گردد؛ یا به صورت پرداخت کلیکی (به انگلیسی: Pay Per Click) باشد.[۱][۲]

محتویات

  • ۱ تاریخچه
  • ۲ درآمد موتورهای جستجو
  • ۳ تفاوت SEO و SEM
  • ۴ منابع

تاریخچه

با روند افزایشی تعداد وب سایت‌ها در اواسط دهه ۱۹۹۰ موتورهای جستجو شروع به برنامه‌ریزی برای نمایش مطالب به کاربران کردند. با گذشت زمان در سال ۱۹۹۶ موتورهای جستجو شروع به ساخت مدل کسب و کار خود برای سرمایه‌گذاری در خدمات مد نظر مانند تبلیغات کلیکی (به انگلیسی: Pay Per Click) پرداختند. در سال ۱۹۹۸ Goto.com نام خود را تغییر داد و در سال ۲۰۰۱ پیش‌درآمدی برای خرید آن توسط کمپانی یاهو به وجود آمد و در نهایت در سال ۲۰۰۳ توسط این کمپانی خریداری شد؛ و اکنون به فرصتی برای تبلیغاتچی‌ها جهت بازاریابی موتور جستجو یاهو تبدیل گردیده‌است. در سال ۲۰۰۰ نیز گوگل به نمایش تبلیغات خود از طریق گوگل اد وردز (به انگلیسی: Google Adwords) روی آورد. با گسترش تبلیغات در موتورهای جستجو مشاورین بهینه‌سازی موتورهای جستجو به گسترش پیشنهادهای خود به کسب و کارهای مختلف جهت نمایش تبلیغات آنان پرداخته و تعداد این آژانس‌ها نیز روز به روز در حال افزایش است. واژه بازاریابی موتورهای جستجو اولین بار توسط دنی سالیوان در سال ۲۰۰۱ اختراع شد.[۳]

درآمد موتورهای جستجو

بزرگترین فراهم کنندگان بستر بازاریابی موتورهای جستجو گوگل ادوردز (به انگلیسی: Google Adwords)، بینگ ادز (به انگلیسی: Bing Ads) و بایدو (به انگلیسی: Baidu) می‌باشند. بازاریابی موتورهای جستجو به سرعت در حال رشد می‌باشد مدیریت کمپین موتورهای جستجو یا به صورت مستقیم یا از طریق فراهم کنندگان ابزار بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) در اختیار کاربران بازاریابی موتورهای جستجو قرار می‌دهد.

۲۰ لغت گران‌قیمت جهت تبلیغات در گوگل ادز ورد عبارتند از: بیمه (به انگلیسی: Insurance)، وام (به انگلیسی: Loans)، رهن (به انگلیسی: Mortgage)، وکیل (به انگلیسی: َAttorney)، اعتبار (به انگلیسی: Credit)، وکیل (به انگلیسی: Lawyer)، کمک مالی (به انگلیسی: Donate)، مدرک (به انگلیسی: Degree)، میزبانی (به انگلیسی: Hosting)، ادعا (به انگلیسی: Claim)، کنفرانس تلفنی (به انگلیسی: Conference Call)، تجارت (به انگلیسی: Trading)، نرم‌افزار (به انگلیسی: Software)، بازیابی (به انگلیسی: Recovery)، انتقال (به انگلیسی: Transfer)، سوخت/الکتریسیته (به انگلیسی: Gas/Electricity)، کلاس (به انگلیسی: Classes)، توان بخشی (به انگلیسی: Rehab)، درمان (به انگلیسی: Treatment)، خون بند ناف (به انگلیسی: Cord Blood) می‌باشند. هزینه تبلیغات بابت هر کلیک از ۲۷٫۸۰ دلار شروع و تا ۵۴٫۹۱ دلار ادامه می‌باید. گوگل در چهار فصل منتهی به سال ۲۰۱۱ در مجموع ۳۴٫۴ میلیارد دلار از این طریق درآمد کسب کرده‌است. ۹۷ درصد درآمد گوگل از طریق پرداخت کلیکی تأمین می‌گردد.

تفاوت SEO و SEM

هر چیزی که به بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) با هدف ترفیع وب سایت و افزایش بازدید وب سایت منجر شود بازاریابی موتور جستجو گفته می‌شود. بازاریابی موتورهای جستجو نظم بیشتری نسبت به بهینه‌سازی موتورهای جستجو دارد. در این روش از ابزارهایی چون گوگل ادوردز (به انگلیسی: Google Adwords)، بینگ ادز (به انگلیسی: Bing Ads) و مایکروسافت ادسنتر (به انگلیسی: Microsoft adCenter) و تبلیغات کلیکی استفاده می‌شود. آنالیز کلید واژه‌ها در هر دو روش (SEO) و (SEM) مورد استفاده قرار می‌گیرد.[۵] به هر حال SEM واژه ای گسترده‌تر نسبت به SEO می‌باشد. یک بخش دیگر از (SEM) بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (SMM) می‌باشد. در این تکنیک به اندازه‌گیری ارزشمندی خدمت یا محصول از دیدگاه مشتریان پرداخته می‌شود.

منبع:» ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *